Saturday, August 24, 2013

Ukhuwah Fillah ♥





Assalamualaikum warahmatullah soleh wa solehah. Bismillahirrahmanirrahim sebagai pendahulu kepada pembicaan. Kaifahalukukum? Jawab dalam hati ye. Eleeeh,sweetnyoo :* Asiff, kerana ida dah lama tak meng update, struggle untuk PMR (Exam besar). Tak boleh nak main main lagi dah. Kena focus kepada yang satu dan jangan lupa kepada yang Maha Esa.

 Jom ikut ida berzikir.  Ya hayyuya qayyum (100x) (Zikir hari Ahad) .

Ukhuwah fillah.
Maksud sebenar ukhuwah fillah ialah persahabatan semata mata kerana Allah SWT. Bukan kerana makhluk ciptaanNya. Ramai yang pernah kata. ''Ada sahaja sahabat yang tikam belakang'' . Semua itu tidak akan berlaku kalau berukhuwah Lillahitaala.Bersayang sayang dan berkasih kasih kerana Dia. Lantunkan doa antara satu sama lain serta menyatakan cinta kita kepada sahabat kita.

Rasulullah SAW bersabda: “Apabila seseorang mencintai saudaranya, hendaklah dia mengatakan cinta kepadanya.” (HR. Abu Dawud dan Tirmidzi)

Ukhuwah fillah itu indah. Apabila kita berukhuwah jangan sesekali kita lupakan AllahSWT serta mengabaikan Allah SWT ,bak kata pepatah ''bagai mentimum bengkok'' . Perkara yang utama, di abaikan ( Maksud peribahasa tersebut ) .Di samping itu, berukhuwah jua dapat menambahkan pahala dan jua menyempurnakan Iman. 

Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah menyambung keluarga (silaturahmi).” (HR. Bukhari)

SubhanAllah walhamdulillah wala ilahaillAllah. Sesungguhnya ukhuwah fillah itu indah, membimbing antara satu sama lain ke jalan Allah SWT,memimpin tangan dalam menulusuri landasan menuju cinta Allah SWT. Indah bukan? Maka dengan itu, berukhuwah lah. Jangan pula berukhuwah dengan orang yang jahil, melainkan orang yg jahil itu sanggup mula berhijrah dan kembali ke jalan Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda, “Allah swt. berfirman, ‘Pasti akan mendapat cinta-Ku orang-orang yang mencintai karena Aku, keduanya saling berkunjung karena Aku, dan saling memberi karena Aku’.” (HR. Imam Malik dalam Al-Muwaththa’)



Dari Abu Hamzah, Anas bin Mâlik Radhiyallahu 'anhu, dari Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda: “Tidak sempurna iman seseorang di antara kalian hingga ia mencintai untuk saudaranya segala apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri berupa kebaikan”. [HR al-Bukhâri dan Muslim].
 




Moh kita berukhuwah. Lillahitaala .
Ma assalamah wa ilal liqa. Uhibbukum fillah ♥



4 comments:

Tyah said...

subhanAllah . indahnya berukhwah di jalanNYA . :')
pk0ngsian yg sgt menarik .
salam ukhwah fillah . insyaAllah . :)

Norsyahidah Zulkarnain said...

TF: syukran jazilan ukhti sayangs. Bila berukhuwah di landasan Allah SWT dan hanya keranaNya , InsyaAllah Allah SWT akan wujudkan kebahagiaan dan keberkatan dalam ukhuwah yang dibina :)

Tengkubutang said...

Follower no. 983
Done follow sini ..
Salam kenal yea..
Jom follow blog teman,
Leh kunjung mengunjung pasni.. heee..
http://tengkubutang.bligspot.com/

Norsyahidah Zulkarnain said...

Syukran jazilan :)